donderdag

Ik ben een papegaai

Ik weet niets van mezelf en niets over mezelf. Alles wat ik weet heb ik van anderen. Alles wat ik ooit geleerd heb is geleend materiaal. Zelfs de kennis over wie ik ben is tweede hands kennis. Iemand zegt bijvoorbeeld dat ik intelligent, dom, mooi, lelijk, introvert of extravert ben en vervolgens ga ik daar achteraan hollen. Als kind ben ik al gedresseerd om onecht te zijn. Iedereen in mijn omgeving heeft me altijd verteld hoe ik zou moeten zijn en hoe ik me zou moeten gedragen. En omdat ik daar voortdurend gevolg aan heb gegeven werd ik gewaardeerd. Als ik onecht was kreeg ik waardering en werd er gezegd dat ik echt was. Dus als ik onecht was noemde men dit echt. En zogauw ik mezelf probeerde te zijn was ik een probleemkind. Vandaar dat ik een papegaai ben geworden, een imitator. Ik ben nooit eerlijk geweest tegenover mezelf. Ik heb mezelf nooit de kans gegeven om mezelf te zijn. Blijkbaar is het gemakkelijker om iemand te imiteren dan om jezelf te zijn