donderdag

Het recht om te sterven

Ondanks dat ik bang ben voor de dood vindt ik dat ik het recht heb om te sterven wanneer ik dat wil. Want er kan een moment in mijn leven komen dat het genoeg is geweest. Niet omdat ik dement ben of aan een dodelijke ziekte lijdt. Maar gewoon omdat het mooi is geweest. Waarom wachten totdat ik van ouderdom sterf of door een auto wordt overreden ? Waarvoor nog langer wachten als ik intens geleefd en heb lief gehad. Wat heeft het nog voor nut als ik alles gedaan heb wat ik wilde doen en alles heb meegemaakt wat ik wilde meemaken.?. Wat zou verder leven dan nog kunnen toevoegen? Ik zal alleen maar in herhalingen vallen. Alsof ik steeds hetzelfde boek zit te lezen terwijl ik dat boek al duizenden keren uit heb. Ik wil alleen maar toestemming hebben omdat boek voorgoed dicht te slaan..Militairen, politie en rechters hebben in bepaalde omstandigheden het recht om andere mensen te doden die daar niet om gevraagd hebben. Maar als je er zelf om vraagt schijnt er niemand te zijn die daar het recht of toestemming voor heeft. Ik heb geen zin om het aan het toeval over te laten als ik het zelf kan regelen. Dan kan ik me tenminste op mijn gemak voorbereiden. Al mijn vrienden zal ik uitnodigen en ook al diegenen die ik heb liefgehad. Zodat ik al die mensen kan bedanken en rustig afscheid van ze nemen