donderdag

Eigendunk 2

Als of wat ik op Eigendunk 01 geschreven heb nog niet voldoende is ga ik hier nog even verder. Naast het deel van mij dat zo erg zijn best doet om bij anderen in de smaak te vallen,is er ook een deel in mij wat ik angstvallig probeer te verbergen. Het is dat deel in mij waarvan ik denk dat het niet in de smaak zal vallen. Dit bestaat vaak uit kwetsbare, machteloze gevoelens zoals: onzekerheid, angst, zwaarmoedigheid, leegte, hopeloosheid en verdriet, maar ook boosheid en haat. Ik speel dus een dubbel spel. Dit dubbele spel van mezelf zorgt er voor dat ik aan de ene kant succes probeer te halen in de buitenwereld, terwijl ik van de andere kant mezelf probeer veilig te stellen. Het uiteindelijke resultaat is dat ik naar buiten toe een houding aanneem van iemand die charmant, succesvol en zeker van zichzelf is, terwijl ik me van binnen angstig en onzeker voel. Zo manipuleer ik niet alleen mijn omgeving, maar ook mezelf. Mijn gedrag is daardoor vals en onecht, ik toon niet mijn ware gezicht. Ik weet wel dat het geen excuus is, maar het komt allemaal voort uit een gevoel van tekortkoming