donderdag

Dansen

Ik ben een fervent liefhebber van dansen. Hiermee bedoel ik niet het dansen met een partner of het dansen waarbij moeilijke passen uit het hoofd geleerd moeten worden. Nee, het gaat meer om dansen waarbij ik een eigen invulling kan geven aan wat er op dat moment in mij leeft. Ik kan natuurlijk ook praten over wat mij bezighoudt. Maar woorden schieten vaak tekort. Soms kan ik alleen nog zeggen wat ik voel door te dansen. Dansen is voor mij een manier om dichter bij mezelf te komen. Ik kan me zo laten gaan in de bewegingsstroom en zo uitbundige levensvreugde voelen dat het dansen een groot feest wordt. Uiteraard voel ik me niet altijd zo uitbundig, soms voel ik me ook leeg, boos, verdrietig of rustig en ontspannen. Maar wat het ook is, door mijn hele lichaam te bewegen , beweegt elk gevoel mee en kan ik daar uitdrukking aangeven. Dit lijkt een heel egocentrisch gebeuren, toch gebeurt het vaak dat de wereld ineens veel breder wordt dan mijn kleine ikje.