Ik leef in een samenleving die mij op alle mogelijke manieren
probeert voor te houden dat een tevreden en gelukkig leven buiten mij zelf te
vinden is. Reclamespotjes op de televisie, prachtige foto's in tijdschriften, of
posters op billboards lonken mij overal toe met reclame, van snelle auto's,
exotische drankjes, verre vacantie-reizen, design meubels, enz. Hierop worden
deze producten getoond met op de achtergrond prachtige stranden , indrukwekkende
wolkenluchten of volmaakte vrouwenlichamen. Met als doel mij te doen geloven dat
ik vervulling kan vinden in de vele verlokkingen die de materiele wereld te
bieden heeft. Al deze boodschappen hebben op mij een hypnotiserende werking. Het
geeft de suggestie dat als ik er zó uitzie, dié auto heb, naar dát land met
vakantie ga of zo'n huis met zo'n interieur heb, ik een gelukkig en tevreden
mens zal zijn. Natuurlijk is de reclamewereld niet verantwoordelijk voor mijn
neiging vervulling buiten mezelf te zoeken, maar ze speelt wel handig op mijn
verlangen in.