donderdag

Goddelijke jaloersheid

Mijn hele leven staat in het teken van jaloersheid, wedijver. Het is voor mij moeilijk te verdragen als anderen het beter hebben dan ik. En wanneer ik ga vergelijken is dat altijd het geval. Dan kom ik altijd tot de conclusie dat anderen het veel beter hebben. De één heeft meer geld de ander een mooier huis, of een grotere auto. Anderen zien er altijd veel beter en vlotter uit, zijn sterker of intelligenter of hebben een mooiere vrouw en ga zo maar door. Maar echt ziekelijk jaloers ben ik op het gebied van de liefde. Zelf heb ik een goed liefdesleven. Maar toch kan ik het moeilijk verdragen als ik anderen mensen lief tegen elkaar zie doen. Ik weet dat het verkeerd is. Want elke godsdienst en iedere religie zegt dat je niet jaloers hoort te zijn. Maar God, de baas zelf van alle godsdiensten en religies is zelf ook jaloers. Toen hij Adam en Eva zag vrijen gooide hij ze onmiddelijk uit het paradijs. Ze waren zo lief voor elkaar dat hij het niet langer meer kon aanzien. God was gewoon stinkend jaloers. En als God zelf ook jaloers is kan jaloersheid onmogelijk verkeerd zijn. Sterker nog, als god zelf ook jaloers is dan moet jaloersheid iets goddelijks zijn