donderdag

Geloven

Kijk ik televisie of lees ik de krant dan zie ik dat er in de wereld allerlei soorten geloven zijn die elkaar voortdurend beconcurreren. Geloven die alsmaar strijden om onze gunst te winnen.Geloven kan ik in een persoon, een godsdienst, een filosofie, een bepaalde partij, of een beleid. Maar wat betekent het eigenlijk om ergens in te geloven? Laat ik dat eens nader bekijken. Wanneer ik ergens in geloof en dat geloof wordt aangevallen door een ander geloof,ga ik mijn geloof onmiddellijk verdedigen. Als ik mijn geloof verdedig is dat in feite hetzelfde als het geloof van iemand anders aanvallen. Ga ik mijn geloof verdedigen dan ontstaat er geweld, innerlijk geweld. Ik kan dit aan de spanning in mijn lichaam voelen.Want de afscheiding van adrenaline neemt toe en daarmee de agressie in mijn verdediging. Met geloven verkeer ik dus in een toestand van innerlijk geweld. En er is geen verschil tussen innerlijk-en uiterlijk geweld. Want ben ik in een toestand van innerlijk geweld dan zal ik dat in de buitenwereld tot uitdrukking brengen. Twijfel je daaraan, dan moet je maar eens om je heenkijken in onze huidige wereld.