dinsdag

Neutraal lezen

Uit de  reacties op mijn artikeltjes,  blijkt dat het voor de meeste mensen heel moeilijk is om onpartijdig te lezen. De meeste reacties komen neer op eens of oneens. Wat wij lezen noemen is over het algemeen het opnemen van woorden, deze vertalen in iets wat we kennen of waar we mee vertrouwd zijn en vervolgens er wel of niet mee eens zijn. Daarom lezen we uitsluitend wat we willen lezen, waar we het mee eens zijn. Zodat alles wat nieuw is ons volkomen ontgaat. Ons verstand is niet neutraal. Het is voorgeprogrammeerd. Daarom kunnen we met ons verstand niet tot bewustwording komen Als mijn woorden niet in jouw straatje passen, of niet prettig overkomen, dan ben je het niet met mij eens. Maar het wel of niet ergens mee eens zijn is onbelangrijk. Wat wel belangrijk is dat je neutraal leest, zodat je voor jezelf kunt uitmaken of datgene wat je leest voor jou waar of niet waar is. Neutraal lezen vereist volledige openheid en onschuld. Zodat de woorden die je leest een spiegel kunnen vormen om in jezelf te kijken. Dit lijkt moeilijk, maar is het niet. Je hoeft je alleen bezig te houden met lezen en alles wat je denkt te weten te vergeten. Het interesseert mij helemaal niets of je het met mij eens bent of niet. Vandaar dat ik op deze plaats niet tegemoet kom aan wat je doorgaans gewend bent. Je zult hier niet lezen wat je graag wilt lezen. Want dat zou betekenen dat je je weer vastklemt aan een strohalm. Dan heb je immers het antwoord al gevonden voordat jezelf de vraag beantwoord hebt. En als je denkt dat je het recept al kent is bewustwording overbodig.