donderdag

Egoisme

Bezoekers van mijn weblog vinden dat ik nogal egocentrisch bezig ben. Ik kan me dat wel voorstellen, want zingeving is een egocentrische bezigheid. Op het eerste gezicht lijkt het een vlucht uit de wereld. Maar toch is dat niet helemaal waar. Want een andere wereld kan slechts ontstaan als ieder mens, individueel verandert. De wereld wordt niet anders als ik niet verander. Want de wereld is slechts een uitdrukking van mijn innerlijke wereld Als ik verander verandert de wereld ook. Als ik niet verander, verandert de wereld evenmin. Alleen als ik verander kan er echt iets veranderen. De enige echte wereldhervorming vindt plaats binnen in mij. Hoewel het een puur persoonlijke zaak is zijn er natuurlijk altijd autoriteiten die mij graag willen vertellen hoe ik dat moet doen. Desondanks zal ik daar echter zelf verantwoordelijkheid voor moeten nemen.Want ik weet dat er geen autoriteiten bestaan. Er is niemand die mij kan vertellen wat ik moet doen. De enige autoriteit die bestaat ben ik zelf.