dinsdag

Waarom eet je vlees?

Ieder jaar worden er alleen al in ons land ongeveer 450 miljoen dieren gedood voor consumptie. Toch leggen weinig mensen bewust een verband tussen wat zich in slachthuizen afspeelt en de biefstuk die op hun bord ligt. Ooit heb ik eens een televisie documentaire gezien over slachthuizen. Toen ik die film gezien had wist ik heel zeker dat ik nooit meer vlees zou eten. Soms vragen mensen aan mij waarom ik geen vlees eet. Dat verbaast mij. Want ik vraag me eerder af waarom mensen wél vlees eten? Ik vraag me af hoe je in godsnaam het vlees van een dood dier naar je mond kunt brengen? En je lippen kunt zetten aan geronnen bloed? Hoe je er toe komt om stukken van een lijk op tafel te zetten? Hoe je de naam voedsel kunt geven aan delen van een lichaam die kort daarvoor loeiden, knorden, kakelden, bewogen en leefden? Hoe het mogelijk is dat je eetlust niet vergald wordt als je bedenkt hoe kelen worden opengesneden en ledematen uit elkaar worden gerukt? En tenslotte vraag ik me af hoe het kan gebeuren dat je alleen maar om een stukje vlees te consumeren dieren berooft van het leven waar zij net als jij recht op hebben?