donderdag

Problemen

De meeste mensen vinden problemen lastig en onaangenaam. Daarom proberen ze daar zo snel mogelijk vanaf te komen of ze zoveel mogelijk te voorkomen. Blijkbaar voelen ze zich veiliger en meer op hun gemak als hun leven voor de wind gaat. Ik ben daar een uitzondering in. Ik ben het meest op mijn gemak als ik volop problemen heb. Ik kom pas in de problemen als ik geen problemen heb. De grootste ramp die mij zou kunnen overkomen is dat mijn problemen voor goed zouden verdwijnen. Als ik geen problemen heb wordt mijn leven saai en duf. Dan heb ik het gevoel dat ik niet meer leef, dat ik al dood ben. Door dit gevoel kom ik gevaarlijk dicht in de buurt van een zinloze leegte. Daarom probeer ik zoveel mogelijk mijn problemen in stand te houden. Lukt dit niet dan schep ik gewoon weer nieuwe problemen.. Want ik zou me geen raad weten zonder problemen. Zonder problemen wordt ik somber en neerslachtig omdat ik niet meer weet wat ik met mijn leven aan moet. Zogauw er weer problemen aan de horizon verschijnen voel ik me weer opgewekt en blij. Problemen geven mij een doel in mijn leven, ze dagen mij uit iets te doen Hoe meer problemen, hoe groter de uitdaging, minder problemen, minder uitdaging, geen probleem geen uitdaging. Mijn leven heeft alleen zin als ik voortdurend wordt uitgedaagd.